Header image

Giới Thiệu Về API Là Gì?

22/04/2022

1.34k

Giới Thiệu Về API

Xin chào các bạn, mình là Thắng, thành viên team QC của SupremeTech. Trong bài viết này, mình sẽ giải thích cho các bạn về một khái niệm rất quen thuộc trong kiểm thử nói riêng mà còn trong ngành IT nói chung, đó là API.

Mình nhớ khoảng thời gian đầu tiên khi mình bắt đầu nhận việc trong một dự án với yêu cầu chỉ có API; lúc đó mình còn chưa có đủ kiến thức và kinh nghiệm cùng với sự tự tin về mảng này. Có rất nhiều câu hỏi trong đầu mình như phải tìm hiểu thế nào? Kiểm thử ra sao? Và sau đó mình đã cố gắng học hỏi và thực hành rất nhiều, sau cùng mình nhận ra API không quá khó như lúc đầu mình nghĩ, ít nhất mình đã có được kinh nghiệm và kiến thức để tự tin áp dụng vào trong dự án.

Ở đây, mình sẽ chia sẻ lại cho các bạn những gì mình đã tìm hiểu, đã áp dụng vào thực tế, để mọi người có góc nhìn khác khi một tester nhìn vào API thì sẽ như thế nào nhé.

API là gì?

API là viết tắt của cụm từ Giao diện lập trình ứng dụng (Application Programming Interface). API cung cấp khả năng truy xuất đến một tập các hàm hay dùng. Và từ đó có thể trao đổi dữ liệu giữa các ứng dụng. Một cách dễ hiểu thì API là một trung gian phần mềm cho phép hai ứng dụng giao tiếp với nhau.

Ví dụ về API trong thực tế

Tưởng tượng bạn bước vào một nhà hàng, bạn đặt món, nhân viên phục vụ sẽ tiếp nhận yêu cầu của bạn và đưa vào nhà bếp, sau đó sẽ mang ra món ăn đúng với yêu cầu của bạn. Trong ví dụ trên, API là nhân viên phục vụ, đã giúp bạn và đầu bếp giao tiếp với nhau.

Bây giờ hãy nghĩ về một trường hợp ứng dụng API trong thực tế nhé. Giả sử bạn đi du lịch, bạn sẽ vào trang web của các hãng hàng không nhằm kiểm tra chuyến bay, giá cả, số ghế,… Nhưng vấn đề ở đây là có quá nhiều hãng hàng không và bạn lại không muốn mất thời gian cho những việc thế này, thay vào đó, bạn có thể sử dụng các dịch vụ trực tuyến trung gian nhiều tiện ích như Traveloka hay Expedia. Những dịch vụ đó sẽ tương tác với API của các hãng hàng không để hiển thị cho bạn các thông tin liên quan không chỉ của một mà còn của nhiều hãng bay khác nhau, từ đó giúp cho bạn tiết kiệm được rất nhiều gian và công sức. API thật tuyệt vời đúng không!

what is an API

HTML là gì?

Khoảng thời gian sau khi World Wide Web (WWW) được ra đời vào cuối những năm 1980, nhu cầu trao đổi dữ liệu giữa các thiết bị điện tử trở nên phát triển hơn bao giờ hết. Vào thời điểm đó, các tập tin siêu văn bản HTML được đưa lên web và người sử dụng có thể đọc được nội dung một cách dễ dàng.

HTML là viết tắt của từ HyperText Markup Language – Ngôn ngữ Đánh dấu Siêu văn bản. Đây là một loại ngôn ngữ nhằm định dạng trang web thông qua các thẻ (tag) nhằm giúp cho máy tính hiểu được bố cục và cấu trúc của trang web và hiển thị trang web đó. Tuy nhiên lập trình viên chỉ có thể sử dụng những tag được quy định sẵn trong HTML khiến cho việc mở rộng hay tạo ra những nội dung mới trên website khá khó khăn.

Một vấn đề khác nữa là HTML chỉ đơn thuần là ngôn ngữ trình bày nội dung, nó không có chức năng lưu trữ hay trao đổi dữ liệu giữa các máy tính với nhau, nghĩa là các hệ thống không thể tương tác với nhau như cập nhật giá cả hàng ngày chẳng hạn.

XML là gì?

Do đó XML – Extensible Markup Language được ra đời với sứ mệnh tạo ra các tài liệu web cho cả người và máy tính đều có thể dễ dàng đọc được, khiến Internet thực sự trở thành một mạng lưới liên kết đúng nghĩa thật sự. XML được phát triển bởi mười một người đóng góp tại W3C vào năm 1997.

XML, đúng như tên gọi của nó (Extensible – mở rộng), đã giải quyết được một vài vấn đề của HTML như thay vì sử dụng các tag có sẵn thì XML cho phép các lập trình viên tự tạo ra các tag của chính mình, từ đó cho phép họ thể hiện được nhiều nội dung hơn trên website, và đặc biệt là XML cho phép gói dữ liệu vào trong nội dung văn bản và trao đổi giữa các hệ thống với nhau.

Trước khi XML ra đời thì các hệ thống vẫn có thể trao đổi dữ liệu với nhau nhưng đó là một quy trình rất phức tạp và phải thống nhất rất nhiều quy tắc, dẫn tới việc nếu trao đổi dữ liệu lớn thì sẽ xảy ra tình trạng bị mất dữ liệu trong lúc chuyển đổi. Với XML, lập trình viên có thể khai báo trước các tag của mình và các hệ thống đều có thể đọc được và tương tác với nhau dễ dàng hơn.

Mình sẽ lấy một ví dụ đơn giản cho bạn dễ hiểu nhé. Trong HTML có một thẻ tag là <title> nhằm khai báo tiêu đề trang web. Cấu trúc sẽ như thế này:

<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <title>Supremetech blog</title>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

Trong khi đó, với XML bạn có thể tự khai báo thẻ tag <title> với nhiều mục đích khác nhau như tiêu đề trang web và tiêu đề một quyển sách hiển thị trên trang web đó mà không lo bị lỗi:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<page>
  <head>
     <title>Book store</title>
  </head>
  <body>
    <library>
      <book>
        <title>Harry Potter</title>
        <author>J.K Rowling</author>
      </book>
      <book>
        <title>Sherlock Holmes</title>
        <author>Conan Doyle</author>
      </book>
    </library>
  </body>
</page>

Các bạn có thể thấy thẻ tag <title> nằm trong thẻ <head> sẽ được máy tính hiểu là tiêu đề của trang, còn thẻ <title> nằm trong thẻ <book> sẽ được hiểu là tiêu đề của quyển sách.

SOAP và RESTful

Sau khi hiểu được API là gì, các bạn sẽ thấy API vô cùng quan trọng trong thời đại số như hiện nay. Và như một điều hiển nhiên, mọi thứ sau khi phát triển một thời gian sẽ hình thành những quy tắc chung. Sau đây mình sẽ giới thiệu 2 chuẩn phổ biến là SOAP là RESTful.

SOAP

Sau khi XML ra đời, một vài kỹ sư tại Microsoft đã phát triển SOAP. SOAP là một tiêu chuẩn dựa hoàn toàn vào XML để chuẩn hóa việc giao tiếp giữa server và thiết bị (client), từ đó giúp cho việc phát triển API tốt hơn. Sau khi SOAP xuất hiện, đặc biệt vào năm 2000, SOAP đã được Microsoft và IBM thúc đẩy và trở nên phổ biến. Một số công ty và các tập đoàn lớn đã sử dụng SOAP như HP hay Oracle cho các chương trình của họ.

Một vấn đề khá lớn của SOAP là có quá nhiều quy tắc phải tuân thủ khiến cho lập trình viên thấy nó quá khó để sử dụng. Mặc dù việc có nhiều quy tắc cũng là một ưu điểm của SOAP bởi vì nhờ đó các lập trình viên có thể tạo ra các hệ thống độc lập nhưng vẫn giao tiếp tốt với nhau. Từ khả năng giao tiếp tốt đó, các hệ thống lớn gồm nhiều hệ thống liên quan sẽ được quản lý và phát triển một cách dễ dàng hơn.

RESTful

Một nhà khoa học máy tính tên Roy Fielding đã nhìn ra vấn đề đó và giới thiệu tiêu chuẩn REST trong luận văn tiến sĩ của mình với mục đích duy nhất: tạo ra tiêu chuẩn giúp cho các server đều có thể giao tiếp được với nhau. Nếu như SOAP sử dụng XML để tạo request và response thì RESTful có thể tạo request với một URL đơn giản đi cùng với các phương thức (method) như GET, POST, PUT, DELETE và response trả về cũng được viết ở nhiều dạng như JSON hay CSV. Bạn hãy nhìn vào ví dụ dưới đây về request và response của API dùng để xem giá cả nếu được viết dưới dạng XML theo tiêu chuẩn SOAP:

  • Request
<?xml version="1.0"?>

<soap:Envelope
xmlns:soap="http://www.w3.org/2003/05/soap-envelope/"
soap:encodingStyle="http://www.w3.org/2003/05/soap-encoding">

<soap:Body>
  <m:GetPrice xmlns:m="https://www.w3schools.com/prices">
    <m:Item>Apples</m:Item>
  </m:GetPrice>
</soap:Body>

</soap:Envelope>
  • Response:
<?xml version="1.0"?>

<soap:Envelope
xmlns:soap="http://www.w3.org/2003/05/soap-envelope/"
soap:encodingStyle="http://www.w3.org/2003/05/soap-encoding">

<soap:Body>
  <m:GetPriceResponse xmlns:m="https://www.w3schools.com/prices">
    <m:Price>1.90</m:Price>
  </m:GetPriceResponse>
</soap:Body>

</soap:Envelope>

Source: W3C

Rất là rắc rối và phức tạp đúng không nào. Trong khi đó nếu ta cũng dùng API gọi thông tin về giá sản phẩm theo RESTful thì chỉ cần gửi request tới URL (https://www.w3schools.com/prices), chọn method là GET thì sẽ có response dưới dạng JSON như sau:

{
    "Apple": "1.90"
}

Nhìn vào API theo tiêu chuẩn RESTful bạn cũng nhận ra nó đơn giản và dễ dùng hơn SOAP đúng không? Đó là lí do mà vì sao RESTful được sử dụng rất nhiều vào ngày nay.

Một lí do khác là vào thời điểm những năm 2000, Internet phát triển cực kì mạnh mẽ, đặc biệt là mảng thương mại điện tử. Rất nhiều tập đoàn lớn lúc đó đã phát triển API của mình để nhiều bên có thể truy cập vào dữ liệu sản phẩm của họ. Lúc đó Salesforce là một trong những người tiên phong cung cấp API của mình dưới tiêu chuẩn SOAP nhưng lại không được nhiều lập trình viên ưa chuộng vì tài liệu hướng dẫn sử dụng hơn 400 trang.

Trong khi đó, Ebay, mặt khác lại cung cấp API theo chuẩn RESTful và đã đạt được sự thành công đáng kể so với đối thủ là Salesforce lúc bấy giờ khi mà nhiều bên cảm thấy API theo chuẩn RESTful dễ truy cập và dễ sử dụng. Kể từ đó là thời kì phát triển mạnh mẽ của RESTful API, nhiều ông lớn đã đi theo Ebay như Amazon, Flickr,… Dưới đây là sơ đồ thống kê mức độ phổ biến các chuẩn API vào năm 2014:

API

Source

Dưới góc độ kiểm thử và sự phổ biến của RESTful nên mình sẽ nói kỹ hơn về chuẩn này nhé.

RESTful API

Hình ví dụ ở trên minh họa một cách đơn giản về nguyên lý hoạt động của API theo tiêu chuẩn RESTful. Hãy lấy lại ví dụ ở phần trước đó về việc bạn sử dụng Traveloka để xem thông tin về chuyến bay nhé. Bạn vào mục tra cứu chuyến bay trên web Traveloka, sau bước này thì website – client sẽ gửi request theo giao thức HTTP tới server của hãng bay. Tùy thuộc vào phương thức – method bạn gửi thì server sẽ có những xử lý tương ứng. Trong RESTful sẽ có 4 phương thức cơ bản sau đây:

  • GET (SELECT): Trả về một Resource hoặc một danh sách Resource.
  • POST (CREATE): Tạo mới một Resource.
  • PUT (UPDATE): Cập nhật thông tin cho Resource.
  • DELETE (DELETE): Xoá một Resource.

Những phương thức hay hoạt động này thường được gọi là CRUD tương ứng với Create – Tạo, Read – Đọc, Update – Sửa, Delete – Xóa.

Ví dụ ở đây bạn muốn xem thông tin về chuyến bay thì method client dùng sẽ là GET nhằm lấy về danh sách các chuyến bay theo yêu cầu của bạn. Sau khi server nhận được request của Client sẽ tiến hành trả về dữ liệu phù hợp response. Dữ liệu trả về thường được viết dưới dạng JSON hoặc XML tùy thuộc vào tính chất của dự án. Dữ liệu trả về gồm có cấu trúc như sau (mình sẽ để dưới dạng JSON nhé):

{
    "status_code": 200,
    "data": [
        {
            "name": "LH370",
            "Time": "Mar 29, 2022",
            "City": "DNG"
        },
        {
            "name": "LH370",
            "Time": "Mar 29, 2022",
            "City": "HCM"
        }
    ],
}

Các bạn có thể thấy ở response có dòng “status_code”, biến này sẽ cho chúng ta biết được trạng thái của response trả về. Các mã sẽ được phân thành các nhóm như sau:

  • 2xx: Successful responses / Phản hồi thành công:
  • 200 OK – Trả về thành công cho những phương thức GET, PUT, PATCH hoặc DELETE.
  • 201 Created – Trả về khi một Resource vừa được tạo thành công.
  • 204 No Content – Trả về khi Resource xoá thành công.
  • 3xx: Redirects / Điều hướng
  • 304 Not Modified – Client có thể sử dụng dữ liệu cache.
  • 4xx: Client errors / Lỗi phía client
  • 400 Bad Request – Request không hợp lệ
  • 401 Unauthorized – Request cần có auth.
  • 403 Forbidden – bị từ chối không cho phép.
  • 404 Not Found – Không tìm thấy resource từ URL
  • 5xx: Server errors / Lỗi phía máy chủ
  • 500 Server Error: domain, hosting hết hạn, hoặc dừng server đột ngột để test
  • 502 Bad Gateway
  • 503 Service Unavailable

Web services là gì? Phân biệt API và web services

Và lúc này khái niệm web services trở nên phổ biến. Giờ chúng ta tìm hiểu thêm một khái niệm mới nhé.

Nói một cách khái quát, web services là những tài nguyên có sẵn trên internet, là dịch vụ cung cấp một số chức năng mà các ứng dụng khác có thể sử dụng. Chức năng này có thể bao gồm xử lý thanh toán, đăng nhập và lưu trữ cơ sở dữ liệu. Cả API và web services đều đóng vai trò giúp cho các ứng dụng giao tiếp được với nhau. Điểm khác biệt cơ bản giữa API và web services đó là web services giúp các ứng dụng giao tiếp với nhau trên Internet nhưng API có thể giúp các ứng dụng giao tiếp với nhau mà không cần Internet. Chúng ta có thể nói tất cả web services là API nhưng không phải API nào cũng là web services.

Hơi rắc rối đúng không nào, mình sẽ lấy một ví dụ cho bạn dễ hình dung nhé:

Hầu như trong cuộc sống ngày nay chúng ta luôn có sẵn ứng dụng Facebook trên điện thoại của mình. Khi bạn bắt gặp một khoảnh khắc nào đó và muốn chụp một bức hình để chia sẻ cho bạn bè cũng xem, bạn sẽ bấm vào biểu tượng máy ảnh trên Facebook và nó sẽ mở màn hình chụp ảnh cho bạn. Lúc này Facebook sẽ gọi API máy ảnh của điện thoại để sử dụng máy ảnh ngay trên ứng dụng mà không cần phải mở app chụp ảnh mặc định của điện thoại, và việc gọi API này thì không cần mạng. Ở một trường hợp khác, khi bạn vào xem thông tin một địa điểm nào đó trên Facebook thì sẽ thấy bản đồ chỉ đường tới địa điểm đó đúng không? Lúc đó Facebook sẽ gọi API (web services) từ Google Map để lấy thông tin bản đồ về và thao tác này chắc chắn cần mạng mới có thể làm được.

Cho tới hiện tại, việc tranh cãi SOAP hay RESTful tốt hơn vẫn chưa hề kết thúc. Tùy thuộc vào tính chất của dự án và sở thích của lập trình viên mà chúng ta sẽ lựa chọn chuẩn phù hợp. SOAP có thể phức tạp, phải tuân thủ nhiều quy tắc nhưng đôi khi nó lại dễ sử dụng trong một số trường hợp, còn đàn em của nó là RESTful nổi lên như một giải pháp thay thế mới mẻ song vẫn có những vấn đề của riêng nó.

Bài viết giới thiệu về API của mình đến đây là hết, mình rất vui vì một phần nào đó đã giúp các bạn có thêm những kiến thức mới. API theo chuẩn RESTful rất phổ biến, do đó kĩ năng kiểm thử API theo chuẩn này rất cần thiết với tester. Những bài viết tiếp theo mình sẽ giới thiệu cho các bạn về những công cụ thường được sử dụng trong việc test API như Postman, Charles,… Hẹn gặp lại các bạn lần sau!

Reference

  • W3schools (no date) W3schools.com, W3Schools Online Web Tutorials. Available at: https://www.w3schools.com/xml/xml_soap.asp (Accessed: 04 October 2024).
  • Jay (2023) Soap and rest at odds, The History of the Web. Available at: https://thehistoryoftheweb.com/soap-rest-odds/ (Accessed: 04 October 2024).
  • Harrington, D. (2024) The history of rest apis – readme: Resource library, ReadMe. Available at: https://readme.com/resources/the-history-of-rest-apis (Accessed: 04 October 2024).

Author: Thang Tran

Related Blog

recap Hackathon AI-driven event of SupremeTech

Our culture

+0

    SupremeTech’s AI Hackathon 2025: A blend of Product-Focused Spirit and AI-assisted Development

    On September 6–7 of 2025, we hosted our very first AI-Driven Development Hackathon. Ten teams, all made up of SupremeTech members, stepped out of their daily routines to take on real business challenges. Within just 22 hours, they brainstormed, coded, and pitched solutions showcasing their creative application of AI-powered tools. This Hackathon was more than a competition. It was an opportunity for SupremeTech’s members to experiment with AI in practical ways, strengthen their teamwork, and grow into product builders in the AI era. And, of course, they get themselves a chance to win VND 100,000,000 in prize money. Real business challenges from retail & tourism industries Before jumping into the final pitches of 10 teams, let’s take a look at the challenges that will later inspire their creativity. Some of them are quite familiar topics, while others might be a bit more challenging and out-of-the-box.  As CEO Mr. Bình explained: “When shaping the problem statement, I wanted to balance three things. First, it had to be close enough to our real business so that outcomes could have practical value. Second, it needed to challenge teams to apply AI meaningfully not just add AI as a decoration, but use it to create efficiency or new capability. And third, it should be simple and open enough so that everyone, regardless of role, could participate and learn something from the process.” Though this Hackathon centers the theme of “AI-Driven Development”, each challenge was designed to be: Close to real business needs so that outcomes could have practical applicationsAI-driven, but in a practical and meaningful way, to create efficiency or new capabilitiesOpen enough for all roles to participate, learn, and contribute Now, let’s dive into the details of each challenge.  Omnichannel E-Commerce & Loyalty App for Retail Brands This is one of SupremeTech’s current areas of expertise and key services. By including it as a challenge topic, teams worked on solutions that are highly applicable to existing clients, directly supporting our clients’ business growth.  For participants who face this challenge, it could be both a blessing and a curse. We’ve been building and managing a variety of EC and loyalty systems for clients. But when it comes to building a new one using AI, replicating the past experience may not be a smart choice. Judges, for sure, would want to see some real enhancements in the development process empowered by AI, not to mention the creativity in the strategic approach to this very familiar topic.  The original statement requires teams to develop an application that solves the problem of disconnected retail experiences. The solution should unify online and offline shopping while deeply integrating loyalty programs and personalization.  There could be a huge number of variations coming up from this statement. Stay tuned for the highlight performance!  Destination and Experience Management System for Tourism Managing group travel is a complex task often disturbed by miscommunication and inefficiencies. In a tourism hub like Da Nang, where businesses host frequent tours and events for a very large group of travelers, the ability to streamline logistics and improve participant engagement directly impacts customer satisfaction.  For companies, such apps not only reduce operational headaches but also enhance the overall brand experience they deliver. It can even drive sales if well structured and managed. In this statement, teams are required to develop a platform that streamlines group trip management. The solution should enable organizers to coordinate transportation, schedules, and interactions in one place, instead of relying on scattered tools like messenger apps.  The topic reflects SupremeTech’s own company trip pain points and has strong application potential for Da Nang’s tourism and hospitality businesses. Talent & Performance Management System for HR Apart from two industries above, in the third problem statement, we aimed to tackle the challenges of every human-driven company like ourselves.   When it comes to an integrated platform that not only tracks performance but also supports continuous growth and recognition, there’s very few choices.  This statement requires teams to develop an application that solves the problem of fragmented performance management. The solution should integrate goal setting, performance tracking, continuous feedback, and talent development into a single platform, helping organizations build a transparent culture where employees are recognized and aligned with business goals. How teams build the product is as important as the product itself Just as important as what teams built was how they built it. The Hackathon wasn’t only about coming up with clever ideas, it was about proving that execution, process, and teamwork are just as critical as the final product.  Many teams leaned on AI not just as a tool but as a true co-pilot: using AI-assisted frameworks to prototype faster, automating repetitive tasks, automating testing, and finding smarter ways to accelerate Agile development. What stood out was how teams adapted their workflows to make the most of AI. Some rethought their sprint planning with AI-driven insights. Others applied AI models to cut down on development cycles. And many discovered new ways to collaborate more effectively by letting AI handle the heavy lifting.  The Hackathon turned into a live experiment in how AI can reshape the way we build software. Creativity isn’t just in the idea itself, but in the entire journey of bringing it to life. Perspectives from the leaders and the participants From leadership: The Hackathon aligned employees with real client challenges, ensuring that innovation can directly contribute to business value. It proved that AI can be embedded into everyday problem-solving, not just theoretical projects. As Vice President Mr. Vĩ shared: “AI has already been selectively applied in SupremeTech’s real projects, depending on client expectations and suitability. In many cases, it helps optimize software production costs and shorten time-to-market. Through this Hackathon, I hope to spread the AI-assist mindset to a larger part of the company, so that AI gradually becomes embedded across all projects: enhancing efficiency, improving quality, and ultimately bringing benefits to both clients and the company. This year’s Hackathon focuses more on unlocking internal strength and setting a direction for the future. If everything goes according to plan, we will publish AI-assisted development as a new service offering. It is a clear statement that AI is being strategically applied at SupremeTech to deliver tangible value to our clients.” From participants: The challenge statements sparked two different but equally positive reactions.  Some teams loved how practical and relevant they were by mirroring the real projects we handle at SupremeTech. This gave them the perfect chance to not only test AI-assisted development but also to build solutions that might one day become our next official product. On the other hand, many appreciated how broad the challenges were. It leaves space for bold ideas and limitless creativity. With that freedom, participants could push boundaries, think like product owners, and imagine possibilities beyond the usual project scope. Conclusion The SupremeTech AI Hackathon 2025 proved to be more than an internal competition. From a business perspective: Participants gained experience and insights that sharpened their ability to think with a business mindset, ensuring their solutions were tied to real market needs. From a technical perspective: The event introduced an AI-assisted development process and innovative frameworks that can be applied immediately in client projects. By turning challenges into opportunities, the Hackathon reinforced SupremeTech’s positioning as a future-ready partner, capable of combining innovation, culture, and technical excellence to deliver AI-driven value to clients.

    10/09/2025

    76

    Quy Huynh

    Our culture

    +0

      SupremeTech’s AI Hackathon 2025: A blend of Product-Focused Spirit and AI-assisted Development

      10/09/2025

      76

      Quy Huynh

      Hackathon AI SupremeTech 2025

      Our culture

      +0

        A to Z about SupremeTech’s AI Hackathon 2025: Why We Do It and What to Expect

        This September 6–7, SupremeTech will host its first AI-Driven Development Hackathon, a landmark event designed to inspire teams to embrace artificial intelligence as a core part of how we work, innovate, and grow. The Hackathon is not just a competition. It is a statement of SupremeTech’s belief that learning and innovation are the backbone of both personal and organizational growth. Through this event, our engineers and product teams will have the opportunity to experiment, challenge themselves, and use AI to reimagine the way they work. By fostering creativity and adaptability, the Hackathon aims to enhance work efficiency today while leading the way for AI-assisted development as a core strength of our future. Why Hackathon Matters Now There are several ways companies may choose to approach and apply AI in their working process: training, workshop,… For SupremeTech we want to inspire our developers with a fun blend of innovative and competitive experiences. Hackathon is exactly the format we’re looking for. They compress ideation, experimentation, and execution into an intensive timeframe, creating an environment where bold ideas can quickly turn into actionable solutions. Furthermore, the high pressure of time would foster teamwork, collaboration and bonding to the next level. At SupremeTech, the AI Hackathon 2025 will serve as: A safe space to test AI ideas from concept to execution.A platform to help employees step out of their comfort zones and practice product-building skills.An accelerator of cross-functional teamwork, where developers, designers, and product leaders work together with AI as a co-pilot.A signal to clients and partners that SupremeTech is forward-looking, innovation-driven, and committed to AI adoption. SupremeTech AI Hackathon 2025 Overview Message & Objective:To raise awareness of the importance of continuous learning, growth, and self-breakthrough, enabling each individual to move forward together in collective progress. Format:The main theme of this Hackathon is “AI-Driven Development” focusing on how teams can utilize AI tools to build solutions and solve real-world problems.  Teams will have 22 hours to complete their challenge, followed by a 30-minute demo and pitching session to the judges. Results will be announced after the competition. Evaluation Criteria:Projects will be assessed across four dimensions: Business Value: Market fit, feasibility, economic efficiency, and contribution to SupremeTech’s brand.Engineering Quality: Coding standards, scalability, maintainability, security, and UI/UX design.Technical Execution: Completion of core features, testing outcomes, innovative use of AI tools, and potential for future expansion.Presentation & Pitching: Clarity of communication, demo quality, time management, team passion, and user experience. Main Business Domains Covered: The Hackathon challenges will center on the Retail sector, with a strong emphasis on Omnichannel and Luxury Retail Businesses. Within this domain, teams will explore AI-driven solutions in three key areas: Customer ExperienceMobile OrderingCustomer Data What Leaders Think About This AI Hackathon To provide insight into the vision behind the Hackathon, we spoke with its three leaders of SupremeTech, who directly run this initiative: Mr. Bình (CEO), Mr. Vĩ (Vice President), and Mr. Đào (CTO). Mr. Bình, CEO of SupremeTech “2025 is a turning point for us, a second-time startup for SupremeTech. The industry is moving very fast with AI, and I want our people to be at the front line of this change, not just following behind.” For Mr. Bình, the Hackathon is about more than prototypes. It is about building a culture where innovation and continuous learning are second nature. He hopes the event will give SupremeTech members the awareness that AI is not some distant future, but a tool they can apply today to enhance their work. To clients and partners, the Hackathon demonstrates that SupremeTech is serious about innovation and ready to bring AI-driven value into real projects. Mr. Vĩ, Vice President of SupremeTech From his perspective, the Hackathon plays a strategic role in long-term talent development. “Hopefully, through this AI hackathon, we will contribute to spreading the AI-assist mindset to a large number of company members, thereby popularizing AI in all projects at SupremeTech. In order to improve efficiency and quality, optimize costs to bring benefits to customers and the company.” He expects to see teams not only moving fast but also integrating AI across the entire development process. Beyond internal growth, the Hackathon sends a message to clients: SupremeTech is building a strategic roadmap for AI-assisted development that will optimize costs, shorten delivery time, and raise product quality. Mr. Đào, CTO of SupremeTech When judging, Mr. Đào will look for a balance between creativity and practical application. Both, he believes, are equally important. “The role of developers will not change much, but their skills will. Engineers will need to level up, becoming more capable as they learn to work alongside AI.” For him, the Hackathon represents a chance for teams to explore while ensuring their ideas can translate into real-world impact. >>> Read more related articles: How a Hackathon Changed My Life – A Personal Story from the CEO of SupremeTechHow Could You Join a Hackathon Without Knowing This? Our Developers Are Preparing for D-Day As the countdown to September 6 approaches, excitement is building across SupremeTech. Teams are forming, ideas are being exchanged, and strategies are taking shape. For our developers, this Hackathon is more than just a challenge, it is a chance to step outside their comfort zones, test their skills under pressure. Stay Tuned for Our Upcoming Updates The SupremeTech AI Hackathon 2025 is the beginning of a larger journey. It is about preparing people to work smarter with AI, strengthening a culture of innovation, and ultimately shaping the future of AI-assisted development in SupremeTech and beyond. By creating this space for learning and experimentation, SupremeTech is reaffirming its commitment to being both a reliable partner today and a forward-looking innovator tomorrow. 📩 Read more articles about us here: https://www.supremetech.vn/blog/

        05/09/2025

        102

        Quy Huynh

        Our culture

        +0

          A to Z about SupremeTech’s AI Hackathon 2025: Why We Do It and What to Expect

          05/09/2025

          102

          Quy Huynh

          When Technology Meets a Pioneering Spirit

          Our culture

          +0

            When Technology Meets a Pioneering Spirit

            SupremeTech’s Hackathon 2025 is not just a coding competition, it’s a place where bold ideas are tested, limits are broken, and new connections are formed. Every team carries its own story – about why they joined, their role in the group, or what they expect to gain after this intense yet inspiring journey. Among them, we had the chance to chat with Quang Dũng, a Technical Leader at SupremeTech, who is participating in a Hackathon for the very first time – while also taking on the role of team leader. Usually busy with deadlines and lines of code, this Hackathon is his opportunity to step away from routine work and challenge himself in a completely different way. We listened to his thoughts on challenges, pioneering spirit, and what he hopes to take away from this event. Let’s join SupremeTech and Quang Dũng in this conversation about the Hackathon! Q&A with Quang Dũng 1. Is this your first time joining a Hackathon?Yes, this is my first Hackathon. Everything feels new: the intensity, the pressure, and how teamwork changes under strict time limits. I wanted to experience this firsthand and compare it with the usual way of running projects. 2. What made you decide to sign up for the event?I wanted to challenge myself – to see how far I can go applying AI in real-world work. This is an opportunity for me and my team to pioneer ways of leveraging AI Copilot in a small group project of 3–5 people, while learning new workflows and testing practical applications. And of course, the prizes are also very attractive – hard to resist! Who knows, maybe I can go home and tell my wife that just two days of Hackathon brought back 50 million VND! (laughs). 3. What is your role in the team? If given the choice, what field would you like your project to be applied to?I’m the team leader – responsible for planning, setting the initial direction, and building a sample demo so everyone has a clear vision. In other words, I set the rhythm so the whole team can work smoothly together. If I had the chance to choose a project topic, I’d want it applied to practical areas like booking/reservation systems or internal management tools such as resource and project management. These fields are highly relevant to business needs and can create immediate value. 4. If you had to describe SupremeTech’s AI Hackathon in three words, what would they be? Challenge – Pioneer – Connection. Challenge: because everyone here must push beyond their own limits.Pioneer: because we are applying the latest AI technologies to real-world problems.Connection: connecting people, ideas, and the future of technology. 5. What do you expect to gain from this Hackathon? In my daily work, I’m often involved in project estimation. I expect this event will help me learn how to integrate AI Copilot into product development workflows. That could make estimations more accurate, save time, and improve overall efficiency at the company. In other words, what I look forward to most is not just the prize, but the knowledge and experience that can truly be applied to work. >> Read related articles: How a Hackathon Changed My Life – A Personal Story from the CEO of SupremeTech Closing SupremeTech’s Hackathon is more than a tech playground, it’s an opportunity for each individual to test themselves, learn, and break past their own limits. Stay tuned for the next tech journeys at SupremeTech, where even the smallest ideas can spark big changes!

            22/08/2025

            221

            Our culture

            +0

              When Technology Meets a Pioneering Spirit

              22/08/2025

              221

              tips when joining AI Hackathon

              Knowledge

              +0

                How Could You Join a Hackathon Without Knowing This?

                In the ever-evolving world of programming, the emergence of intelligent support tools is changing the way we write code. Copilot, often described as “AI-powered Pair Programming”, promises to revolutionize the workflow of software developers. In this article, I’ll focus on GitHub Copilot, the AI tool I personally use every day when coding. What is GitHub Copilot? GitHub Copilot is an AI assistant integrated into IDEs (VS Code, IntelliJ IDEA/PyCharm, Neovim) developed by GitHub and OpenAI. It provides context-aware code suggestions as you type, and includes Copilot Chat for Q&A directly inside the IDE. Key Advantages of GitHub Copilot Faster coding: Reduce time spent on repetitive tasks with context-aware suggestions (functions, code blocks, basic tests).Learn new technologies quickly: Get API/syntax examples directly in your IDE; ask further via Copilot Chat.Automate boring work: Scaffold endpoints, write boilerplate, create sample tests, suggest snippets, and ensure consistent formatting.Seamless IDE integration: Works in VS Code, JetBrains, Neovim; suggestions appear as ghost text/inline as you type. Limitations to Keep in Mind Not always accurate: May generate syntax, logic, or performance errors.Solution: Always review, run lint/tests, and benchmark when needed.Security & copyright risks: Could resemble public code or leak if sensitive data is pasted.Solution: Enable “block suggestions matching public code,” avoid entering secrets, follow organizational policies.Risk of dependency: Over-reliance may weaken fundamental coding skills.Solution: Use Copilot for speed, but keep code reviews and tests.Limited domain knowledge: Suggestions may not fit specific business contexts.Solution: Break down requests, add examples/constraints, manually refine critical parts. Quick Start (VS Code) Install extensions: GitHub Copilot and (optional) GitHub Copilot Chat.Log in to GitHub and enable suggestions in Settings.Create a new file, describe requirements in Vietnamese/English within comments or docstrings.Press Tab to accept, Esc to skip. Check IDE shortcuts for more. Simple Examples Just comment your request, and GitHub Copilot will write code for you. Example 1: Utility function to validate email (JavaScript) // Write function isValidEmail(email: string): boolean function isValidEmail(email) { return /^[^\s@]+@[^\s@]+\.[^\s@]+$/.test(email); } Note: The regex above is basic — adjust according to project needs. Example 2: Quick API skeleton (Node.js/Express) // Create route GET /health that returns { status: 'ok' } app.get('/health', (req, res) => { res.json({ status: 'ok' }); }); Example 3: Basic unit test (Jest) // Write test for sum(a,b): 1+2=3, -1+1=0 test('sum basics', () => { expect(sum(1, 2)).toBe(3); expect(sum(-1, 1)).toBe(0); }); Tips for Using GitHub Copilot Effectively Write clear descriptions/comments: specify input, output, constraints, and examples.Always check & optimize code: run lint/tests, review performance, security.Break down complex requests: guide step by step for more accurate suggestions.Use Copilot Chat to research/explain, but always verify with original docs. Key Notes Enable “block suggestions matching public code” in organizational projects.Avoid pasting secrets (keys, credentials, sensitive data) into prompts. Conclusion GitHub Copilot is an AI assistant that helps you code faster, learn new tech quickly, and automate repetitive tasks — but you still need to review, test, and follow security policies. My Personal Experience Coding with GitHub Copilot Before using GitHub Copilot: Spent lots of time on repetitive, structured code.Slowed down by switching between coding and researching online. When first trying Copilot: Felt efficiency in simple features/functions.Struggled with complex features — Copilot often generated unnecessary code.Spent extra time reviewing Copilot’s output. After long-term use: Significantly reduced time on repetitive tasks (boilerplate, data mapping, simple CRUD, …).More consistent code (naming, structure), better documentation (docs, README) thanks to quick suggestions.Changed workflow: “comment-first” or “test-first” to guide Copilot, using Chat to refine and explain.Formed a risky habit: accepting Copilot’s suggestions too quickly without reviewing. Start Small & Measure Effectiveness Enable Copilot in your IDE, try with a utility function or basic test, turn on the “block public code” filter, and avoid pasting secrets. After one week, measure effectiveness (task completion time, amount of boilerplate written manually, number of minor bugs), then decide how much to apply in projects. Good luck using GitHub Copilot effectively — and may you achieve great success at the Hackathon!

                22/08/2025

                188

                Anh Nguyen T.

                Knowledge

                +0

                  How Could You Join a Hackathon Without Knowing This?

                  22/08/2025

                  188

                  Anh Nguyen T.

                  Customize software background

                  Want to customize a software for your business?

                  Meet with us! Schedule a meeting with us!